Temat: Klub Przyjaciół Przyrody
Wiersz: „Pojemniki” Agnieszka Frączek
Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!
Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…
Co to takiego? Szklane butelki,
stłuczony spodek i słoik wielki.
Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,
aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…
Co się ukryło w tym pojemniku?
Tubki i kubki, tuzin guzików,
stary abażur… wszystko z plastiku!
Trzeci pojemnik szumi, szeleści…
Muszę zobaczyć, co w nim się mieści…
Karton po butach, notesik w kwiatki
i zabazgrany blok bez okładki,
sterta czasopism, stosik folderów,
bilet do kina… wszystko z papieru!
Trzy pojemniki w kolorach tęczy
– każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…
O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,
może coś uda mi się podsłuchać…
Brzy… Trzrzrz… Szyyy
Już wiem! Rozumiem!
Mówią: „N I E Ł A D N I E wyrzucać śmieci tak jak popadnie!
Trzeba je najpierw posegregować.
Wtedy nam będą lepiej smakować.”
Pytania do wysłuchanego utworu:
O czym opowiada autorka wiersza? Co to są śmieci? Jakiego koloru są pojemniki wymienione w wierszu? Co wrzucamy do żółtego pojemnika? Co wrzucamy do zielonego pojemnika? Co wrzucamy do niebieskiego pojemnika? Co trzeba robić ze śmieciami, zanim się je wyrzuci?
„Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie klasyfikacyjne. Przygotowujemy sylwety dużych koszy wyciętych z kolorowego papieru (żółty, zielony, niebieski) lub prawdziwe pojemniki do segregacji i różne „śmieci” zgromadzone w domu. Dziecko podaje nazwę tworzywa, z jakiego jest zrobiony „śmieć” i umieszcza go w odpowiednim koszu.
Film edukacyjny:
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
Karty pracy