Posadzimy, posiejemy

 

Propozycja zajęć na piętek. Posadzimy, posiejemy – czym to się różni?

  1. Kaczki i kury – Maria Czerkawska

Dziś od rana kwaczą kaczki:

– Zasiejemy wam buraczki.

Dla nas to jest trud niewielki,

Mamy dzioby jak szufelki…

Praca pójdzie nam raz, dwa!

Kwa, kwa, kwa!

– Dziękujemy, dziękujemy!

Sami grządki zasiejemy.

I rzodkiewkę, i buraczki.

Sio z ogródka, miłe kaczki!

Sio nad wodę, sio!

Woła, gdacze chór kokoszek:

– Pomożemy sadzić groszek.

Dla nas praca to niewielka,

mamy dziobki jak szydełka.

Potrafimy siać i mak!                                                                                                                                                                        Kud-ku-dak!                                                                                                                                                                                     – Dziękujemy, dziękujemy!

Sami wszystko posiejemy,

zasadzimy groch, ogórki.

A sio z grządek, miłe kurki!

Sio z ogródka, sio!

Pytania do treści wiersza:

W czym chciały pomagać kaczki i kury? Dlaczego gospodarze nie chcieli się zgodzić na ich pomoc?

Co gospodarze chcieli zasiać, a co zasadzić?

Czym się rożni sianie od sadzenia?

Jakie narzędzia trzeba mieć do siania, a jakie do sadzenia? Gdzie można coś siać lub sadzić?

W jaki sposób należy dbać o to, co się posiało na polu, a jak o to,co się posiało w domu?

 2. Dzieci oglądają rożne rodzaje doniczek (gliniane, torfowe, plastikowe)

i pojemników do wysiewu i przygotowywania rozsad. Rodzic zwraca uwagę, że aby rośliny wyrosły, muszą mieć dostęp do słońca i wody.

 

 

 

 

3. „Doniczki” – praca konstrukcyjna. Zrobienie doniczki, z której roślina sama będzie czerpała wodę. Dzieci przecinają butelkę PET na pół, tak by powstały 2 naczynia. Spód butelki posłuży jako zbiornik na wodę. W korku Rodzic robi dziurę, na tyle szeroką, by można było przewlec bawełniany gruby sznurek. Dzieci zakręcają butelkę (część sznurka jest poza butelką, a część w niej).

Część butelki z zakrętką odwracają do góry nogami, wsypują na

dno żwir (wystarczy garść) i uzupełniają całość ziemią. Starają się, by

sznurek znalazł się także w części z ziemią. Do dolnej części wlewają

wodę do połowy wysokości. Część z ziemią wstawiają korkiem do

dołu do części z wodą (sznurek pływa w wodzie). Do ziemi wkładają

fragment skiełkowanego ziemniaka, fasolę, groch, cebulkę lub sadzonkę innej rośliny.

Ostrożnie podlewają. Całość ozdabiają papierem samoprzylepnym, markerami lub tasiemkami.

Wykonują etykietę do podpisania, co rośnie w doniczce.

 

4. Obserwujcie i zapisujcie w tabeli za pomocą rysunku etapy wzrostu roślinki, np.:

 

 

 

 

5. Pamiętajcie o doskonaleniu umiejętności czytania:

-przeczytaj szeregi sylabowe:

ja-jo-je-ju

aj-oj-ej-uj

ja-ma

mo-je

 

Jo-la

Ju-lek

da-je

pi-je

my-je

 

6. Rodzicu zadbaj, aby Twojemu dziecku nie zabrakło ruchu oraz świeżego powietrza . Dlatego na koniec proponuję zajęcia rytmiczne. Stosujcie się do poleceń (link)