Propozycja zajęć na piętek. Posadzimy, posiejemy – czym to się różni?
Dziś od rana kwaczą kaczki:
– Zasiejemy wam buraczki.
Dla nas to jest trud niewielki,
Mamy dzioby jak szufelki…
Praca pójdzie nam raz, dwa!
Kwa, kwa, kwa!
– Dziękujemy, dziękujemy!
Sami grządki zasiejemy.
I rzodkiewkę, i buraczki.
Sio z ogródka, miłe kaczki!
Sio nad wodę, sio!
Woła, gdacze chór kokoszek:
– Pomożemy sadzić groszek.
Dla nas praca to niewielka,
mamy dziobki jak szydełka.
Potrafimy siać i mak! Kud-ku-dak! – Dziękujemy, dziękujemy!
Sami wszystko posiejemy,
zasadzimy groch, ogórki.
A sio z grządek, miłe kurki!
Sio z ogródka, sio!
Pytania do treści wiersza:
W czym chciały pomagać kaczki i kury? Dlaczego gospodarze nie chcieli się zgodzić na ich pomoc?
Co gospodarze chcieli zasiać, a co zasadzić?
Czym się rożni sianie od sadzenia?
Jakie narzędzia trzeba mieć do siania, a jakie do sadzenia? Gdzie można coś siać lub sadzić?
W jaki sposób należy dbać o to, co się posiało na polu, a jak o to,co się posiało w domu?
2. Dzieci oglądają rożne rodzaje doniczek (gliniane, torfowe, plastikowe)
i pojemników do wysiewu i przygotowywania rozsad. Rodzic zwraca uwagę, że aby rośliny wyrosły, muszą mieć dostęp do słońca i wody.
3. „Doniczki” – praca konstrukcyjna. Zrobienie doniczki, z której roślina sama będzie czerpała wodę. Dzieci przecinają butelkę PET na pół, tak by powstały 2 naczynia. Spód butelki posłuży jako zbiornik na wodę. W korku Rodzic robi dziurę, na tyle szeroką, by można było przewlec bawełniany gruby sznurek. Dzieci zakręcają butelkę (część sznurka jest poza butelką, a część w niej).
Część butelki z zakrętką odwracają do góry nogami, wsypują na
dno żwir (wystarczy garść) i uzupełniają całość ziemią. Starają się, by
sznurek znalazł się także w części z ziemią. Do dolnej części wlewają
wodę do połowy wysokości. Część z ziemią wstawiają korkiem do
dołu do części z wodą (sznurek pływa w wodzie). Do ziemi wkładają
fragment skiełkowanego ziemniaka, fasolę, groch, cebulkę lub sadzonkę innej rośliny.
Ostrożnie podlewają. Całość ozdabiają papierem samoprzylepnym, markerami lub tasiemkami.
Wykonują etykietę do podpisania, co rośnie w doniczce.
4. Obserwujcie i zapisujcie w tabeli za pomocą rysunku etapy wzrostu roślinki, np.:
5. Pamiętajcie o doskonaleniu umiejętności czytania:
-przeczytaj szeregi sylabowe:
ja-jo-je-ju
aj-oj-ej-uj
ja-ma
mo-je
Jo-la
Ju-lek
da-je
pi-je
my-je
6. Rodzicu zadbaj, aby Twojemu dziecku nie zabrakło ruchu oraz świeżego powietrza . Dlatego na koniec proponuję zajęcia rytmiczne. Stosujcie się do poleceń (link)