Koszyczek Wielkanocny

Propozycja zajęć – czwartek
 
1. Wielkanocne ćwiczenia oddechowe – potrzebne materiały: szablon jajka, kilka małych kółeczek i słomka. Gdy materiały są gotowe – zadaniem dziecka jest wciągnąć powietrze przez słomkę i przenieść kółeczko na jajko.
 
2. „Koszyczek wielkanocny” – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią. Po wysłuchaniu treści opowiadania dzieci odpowiadają na pytania: Co przygotowała mama Amelki i Franka? Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci? Czym go ozdobiły? Gdzie w tym czasie była mama? Jak wyglądał koszyczek sąsiadki? Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka? Jakie wielkanocne tradycje znasz i najbardziej lubisz ?
 
Koszyczek Wielkanocny – Ewa Stadtmuller
Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetą. –My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru –zdecydowała babcia. –Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek. –Oczywiście –odpowiedziała mama. –Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje.
Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu. –Od czego zaczniemy układanie? –spytała babcia.– Od baranka –zdecydował Franio. –On jest najważniejszy. –A dlaczego? –chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.–Bo to znak Pana Jezusa –wyjaśnił jej brat. –On zmartwychwstał i dlatego świętujemy. –Ale pisanki też są ważne, prawda?–Prawda. –Kiwnęła głową babcia. –Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się…–Kurczaczki –odpowiedział szybko Franio. –Kurczaczki! –olśniło Amelkę. –Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa –dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć? –No pewnie! –Mama powiedziała, żebyśmy nie zapomnieli o chlebie –przypomniał sobie Franio.
–Oby nam go nigdy nie zabrakło. –Kiwnęła głową babcia. –Co jeszcze włożymy?–Kiełbaskę? –Amelka z lubością pociągnęła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni. –Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu –wyjaśniła babcia. –Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem –poinformował dla porządku Franio. –Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. –Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali. –Zupełnie jak w życiu. –Westchnęła babcia. –Raz jest uśmiech, a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody. –A sól też jest potrzebna? –zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem. –Też pytanie! –Babcia aż wzięła się pod boki. –Czy potrzebna?! Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy. –Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami –przypomniało się Amelce. –To bukszpan. –Uśmiechnęła się babcia. –Kiedy udekorujemy nim koszyczek, będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie. –Jeśli skończyliście, możemy iść do kościoła –oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki. Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbaska, sól, chrzan…Zupełnie jak u nas. –A czemu te jajka są takie rude? –zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki. –Pani Halinka gotuje wielkanocne jajka w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki –odpowiedziała babcia. –I ma jeszcze taką małą babeczkę –zauważyła Amelka. –Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. –Uśmiechnęła się mama. –Oj, byłabym zapomniała. –Sięgnęła do kieszeni. –To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.
 
3. Poznanie znaczenia symboli wielkanocnych:
– Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia, zwycięstwo życia nad śmiercią. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole, i składamy sobie życzenia.
– Baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa.
– Chleb – symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek.
– Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i solą). Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło.
– Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku.
– Ser – symbol przyjaźni człowieka z przyrodą (wkładany do koszyka tylko w niektórych regionach).
– Ciasto – symbol naszych umiejętności i talentów.
– Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej.
 
4. Co powinno znajdować się w koszyczku?
Potrzebne materiały: nożyczki, klej i kredki. Zadaniem dzieci jest pokolorować koszyczek i tylko te elementy, które powinny znaleźć się w koszyczku, a następnie wkleić je do koszyczka. Po skończonej pracy istotne jest, by dzieci uzasadniły dlaczego wybrały właśnie te elementy